בעקבות תחקיר כלבוטק: צרכנות דגים נכונה
Fish_Seafood_Edit_Web

בעקבות תחקיר כלבוטק אני כבר מתחילה לשמוע ממטופלים שלי ומאנשים מסביבי שהם מפסיקים לאכול דגים, או לפחות דגים קפואים. כתבת התחקיר אכן מבהילה, ואף יש לה תוצאות של ממש בשטח; בכתבה שפורסמה ב- news11 נטען כי "בעקבות תחקיר כלבוטק כמות הדגים הטריים שנרכשה בסופ"ש האחרון זינקה ב- 30%". מאז פרסום הכתבה אני מוצפת בשאלות ותהיות: "זה באמת נכון? מה את אומרת? מה יהיה? למי נאמין?"

מי שלא יודע או לא זוכר במה מדובר, מוזמן לצפות בכתבת התחקיר: חלק א' וחלק ב'
לפני שנכנסים להיסטריה צריך לבדוק: האם יהיה נכון להפסיק לאכול דגים לחלוטין? אילו חלופות קיימות לרכישת דגים והאם הן יותר טובות או בריאות? האם זה אומר שאוכלים יותר בשר או עוף במקומם? ואם לא – אז מה כן אוכלים?

אנסה לענות על השאלות בצורה מסודרת, אך אני מזהירה מראש – התשובות אינן חד-משמעיות ונתונות לשיקול דעתכם.

אילו חלופות קיימות לרכישת דגים והאם הן טובות או בריאות יותר?

ההחלטה להמשיך ולצרוך דגים היא החלטה שנובעת בדרך כלל מטעמים קולינריים ומטעמים בריאותיים; שהרי דגים מהווים מקור חלבוני איכותי, דלי-שומן וכולסטרול וחלקם מכילים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3. אולם, הדגים הזמינים כיום בארץ לא עומדים בסטנדרטים של הטבע.
החלופה העיקרית לדגים המיובאים והקפואים היא דגים בייצור מקומי – בין אם בבריכות (הרוב המוחלט) ובין אם מדייג או חקלאות ימית. כאמור, ברגע שהצרכן הישראלי ראה את כתבת התחקיר ונבהל, הוא פנה לאופציה השניה והיא רכישת דגים בייצור מקומי.

אולם, חשוב לדעת:

  • דגי בריכות, המהווים כאמור את הרוב המוחלט של ייצור הדגים המקומי, הם דגים המגודלים בצפיפות, ועל מנת למנוע זיהומים הם מקבלים תרופות ואנטיביטיקות.
  • המזון בו הם מואכלים הוא אינו מזון טבעי, כמו שהיו מקבלים בים. אם ניקח את הסלמון כדוגמא, נמצא שכמעט כל דגי הסלמון המוגשים היום מגודלים בבריכות. כן, כן, גם אלה המגיעים ממדינות סקנדינביה עשויים להיות דגים המגודלים בבריכות שם, ולאו דווקא דגי-ים. והרי זה הגיוני; הדרישה לדג הסלמון ולדגים אחרים מהים הצפוני הולכת וגדלה בכל העולם, אבל היכולת לספק דגי-בר בכמויות כאלה הולכת וקטנה. לכן, מגדלים אותם בבריכות ולכן גם יש להם פחות טעם, פחות חלבון ויותר שומן מאשר לסלמון שבטבע.
  • תכולת חומצות שומן מסוג אומגה 3 שלהם לא מאוד גבוהה.
  • ישנה סבירות גבוהה שהם מכילים שאריות של חומרים קוטלי מזיקים, אנטיביוטיקה ותרופות אחרות בהן משתמשים למניעת מחלות שהדגים יכולים לחטוף ברגע שהם חיים בצפיפות ביחד בבריכות הדגים. במחקרים אחרונים מצאו כי שאריות של חומרים קרצינוגנים (בעלי פוטנציאל סרטני) מצטברים בשומן של סלמון בבריכות ברמות המסכנות את בריאותינו.
  • דגי ים, אגמים ונהרות אינם בטוחים לחלוטין, בשל חשיפה לזיהומים מפסולת תעשייתית ורעלנים סביבתיים אחרים.

חלופה נוספת שקיימת היא לרכוש דגים טריים שמגיעים, כך טוענים הספקים, בכל יום לארץ – בד"כ למסעדות יוקרתיות. אולם החסרון הוא המחיר היקר ביותר ושוב – חוסר מידע לגבי אמיתות הדבר.

קניה חכמה ומודעת

ראשית, אתרו נקודות מכירה של דגים טריים, ושאלו את הספק מהיכן מגיעים הדגים ואיפה גודלו? כמובן, שכולנו תקווה כי המידע שנקבל יהיה מהימן, אך זה נכון לכל דבר. אם אתם רוצים דג סלמון, המטרה שלכם היא להשיג סלמון-בר (wild salmon) מאלסקה או ממדינות סקנדינביה, אך שוב תשאל השאלה מה הוא עובר בדרך מהים עד לצלחת שלכם.

שנית, למדו את סימני ההיכר של דגים טריים. מיטל עופר, שפית במסעדת ארקדיה לשעבר, הכינה עבורי מדריך לזיהוי נכון של דגים טריים.

האם יהיה נכון להפסיק לאכול דגים לחלוטין?

עקרונית, אפשר להפסיק לאכול דגים, אבל אז צריך להפסיק לאכול גם בשר ועוף, מאחר ואלה האחרונים לא יותר טובים מהדגים הקפואים, ואולי אף יותר גרועים, מאחר והם מכילים הורמונים ואנטיביוטיקות. המשמעות היא למעשה מעבר לתזונה צמחונית, אשר יכולה לתרום רבות גם ברמה האידיאולוגית, גם ברמה האקולוגית וגם ברמה הבריאותית.

רבים בוחרים בדרך הצמחונות והטבעונות ממספר סיבות עיקריות:

  • סיבות אידיאולוגיות – כלומר, חוסר רצון לאכול בעלי חיים.
  • סיבות אקולוגיות – כלומר, חוסר רצון לאבד את הדגים כמקור טבעי בגלל Overfishing – ביצוע פעילויות דיג בהיקף מוגזם עד לרמה של סיכון אקולוגי.
  • סיבות בריאותיות – צמחונות וטבעונות, אשר נעשות בצורה מאוזנת ונכונה, הוכחו במחקרים רבים כדרך בריאה ומאריכת חיים, אשר נכונה לכל שלבי מעגל החיים.

על יתרונות הצמחונות, והדרכים לסגל צמחונות בריאה ומאוזנת באמת תוכלו לקרוא כאן.

לסיכום, כתבת התחקיר של כלבוטק עשתה שירות טוב לציבור הצרכנים וטוב שיש מישהו שדואג לחשוף שערוריות שפוגעות בבריאותינו (חבל שמשרד הבריאות לא עושה את עבודתו נאמנה). גם אנחנו יכולים לעשות תחקירים קטנים משל עצמינו; בכל פעם שאתם יוצאים לקניות – בין אם בשוק ובסופרמרקט ובין אם בחנות הטבע – חשבו רגע אחד לפני שאתם זורקים לעגלה: האם המוצר הזה הוא באמת בריא? מה הוא מכיל? והאם הוא נראה כך גם בטבע?

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>