שעורה, גריסים וגריסי פנינה
Barley_Edit_Web

שלושת הדגנים הללו עשויים למעשה מדגן אחד ומה שמבדיל ביניהם הוא דרגת הליטוש שלהם, המשפיעה גם על הערכים התזונתיים שלהם. גרגרי שעורה שלמים הם בעלי קליפה קשה וזמן הבישול שלהם ארוך מאוד. גריסים וגריסי פנינה הם צורות מלוטשות של השעורה, אשר מתקבלות לאחר הרחקת חלק מקליפת גרגרי השעורה. גריסי הפנינה הם בדרגת ליטוש גבוהה יותר מהגריסים. כלומר, הרחיקו מהם שכבה גדולה יותר של הקליפה ולכן גריסי הפנינה מכילים פחות סיבים ויש להם מדד גליקמי קצת יותר גבוה מהגריסים השלמים.

שעורה

  • שעורה היא בעלת המדד הגליקמי הנמוך ביותר מבין כל משפחת הדגנים.
  • היא מכילה פחמימות, חלבון, ויטמינים מקבוצת B ועשירה במינרלים, בעיקר סידן, ברזל, מגנזיום ואבץ. מינרל חשוב נוסף שהיא מכילה הוא הכרום, שעוזר לאזן רמות גלוקוז בדם ולכן טוב במיוחד לסכרתיים.
  • בגרגרי השעורה כמות גדולה של סיבים מסיסים במים ונוגדי חמצון.
  • בשעורה יש גלוטן ולכן, אינה מתאימה לחולי צליאק.
  • החסרון של השעורה הוא שלוקח לה זמן רב להתבשל.

גריסים

  • ישנן דרגות שונות של קילוף גרגרי השעורה/גריסים. ככל שהגריסים כהים יותר הם עברו פחות ליטוש. לכן, רצוי לבחור את הכהים ביותר. ככל שהגריסים עוברים יותר ליטוש, הם מכילים פחות סיבים ופחות חלבון והמדד הגליקמי שלהם עולה (אך עדיין נחשב נמוך יחסית).
  • ניתן להשיג את הגריסים הכהים בעיקר בחנויות של יוצאי אתיופיה – רמלה, יבנה, רחובות, נתניה – או בחנויות באיזור לוינסקי בתל אביב.
  • ישנם סוגים מסוימים של גריסים שאפשר להשיג בחנויות בטבע ואפילו בסופרים הגדולים. אין גריסים אורגניים.
  • ככל שהבישול קצר יותר ההשפעה הגליקמית מתונה יותר.
מה אפשר לעשות עם גריסים?

  • לקלות אותם ללא שמן וללא מים, בתנור (למשך 50-60 דקות) או על מחבת
  • (8 דקות) – עד שהם משנים את צבעם. אין צורך להשרות לפני זה.
  • להכין אותם במכשיר להכנת פופקורן המבוסס על אוויר חם (למשל של חברת grandix): שמים 2 כפות מדידה (כף המדידה של המכשיר משמשת גם כמכסה) של גריסים למשך 4-5 דקות במכשיר (הם לא אמורים לקפוץ כמו פופקורן)
  • לאכול את הגריסים הקלויים כחטיף לנשנוש או עם חלב סויה (או תחליף חלב אחר) כמו שאוכלים דגני בוקר.
  • להשרות גריסים במים ולאחר ההשרייה לסנן את המים ולפזר את הגריסים המושרים בסלט או להכניסם לתבשיל עדשים (לתבשיל שכזה אפשר להכניס גם גריסים קלויים).
  • להכין ירקות ממולאים מגריסים (במקום מאורז). אפשר לשלב גם טופו מגורר וכמובן הרבה עשבי תיבול.

גריסי פנינה

  • צבעם בהיר יותר והם לרוב קטנים יותר. הם פחות עדיפים מהשניים האחרים, אבל הם קלים יותר להשגה.
  • ניתן להוסיף את גריסי הפנינה למרקים – כגורם מסמיך.
  • מתכון לדייסת גריסים

קמח שעורה

  • חשוב שקמח השעורה יהיה מהגריסים ולא מגריסי הפנינה. ניתן להשיג בחנויות של יוצאי אתיופיה.
  • המדד הגליקמי של הקמח הוא כבר גבוה יותר, אך עדיין נחשב נמוך יותר משאר סוגי הקמחים.
  • קמח השעורה הוכח במחקרים כמוריד רמות כולסטרול כללי ו- LDL.
  • ניתן להכין מקמח השעורה לחם שעורה.

למתכוני גריסים ושעורה

לתכנית טיפול בסוכרת, המבוססת על "דיאטת השעורה"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>