אימון כושר אישי: אמצעי מקדש מטרה
Personal_Trainer_Edit_Web

אולי לפני כמה שנים טובות אימון כושר אישי נחשב לטרנד של העשירון העליון או למותרות. אבל היום אימוני כושר אישיים הם אמצעי המקדש את המטרה של מי שרוצה "להכנס לכושר" ו"להיות בריא" ובאמת להיות מחויב לכך. על מנת להיכנס לכושר בצורה יעילה ובלי לפגוע בגוף חשוב לעשות את זה עם איש מקצוע. האימון האישי מתבצע בצורה הרבה יותר מקצועית, מגוונת, ומאתגרת ונותן מסגרת טובה ומחייבת. גם המחקרים מראים שאנשים שלא עשו פעילות גופנית זמן רב (או בכלל לא), הצליחו יותר כשהם קיבלו עזרה מקצועית.

כדי להבין את משמעות האימון האישי, ביקשתי מעדי פטישי, מאמן כושר אישי (B.E.D), לספר על תהליך האימון ותרומתו, מתוך העיסוק שלו באימון מזה עשר שנים. בחרתי בעדי, כי אני מעריכה את העבודה שלו עם מתאמנים ומתחברת לעקרונות בהם הוא מאמין:

  • אימון נכון חייב להיות מותאם אישית לצרכיו של המתאמן, כולל התייחסות למבנה האישיות ואורח חייו של המתאמן
  • האימונים צריכים להיות מקיפים ולכלול מגוון סוגי פעילות: אימוני סיבולת לב ריאה, סיבולת שריר, קואורדינציה, שיווי משקל , כוח, גמישות, יציבה נכונה ואימונים פונקציונאלים.


לעדי יש גם תואר ראשון בחינוך גופני וספורט עם התמחות לפעילות גופנית לאוכלוסיות עם מוגבליות.

עדי, בוא נתחיל מהשאלה שנראית בנאלית, אבל חשובה ביותר – למה לנו בכלל לעשות פעילות גופנית?

עדי: "אימוני כושר נכונים משפיעים לטובה על הבריאות; הם מסייעים להורדה במשקל, מקטינים את הסיכויים למחלות ואפילו מהווים חלק מטיפול במחלות".

אתה יכול לפרט?

עדי: "פעילות גופנית מקטינה את הסיכויים לחלות במחלות לב, סוכרת וסרטן, תורמים להורדת לחץ הדם, משפרים את תפקוד הראיה, מחזקים את העצמות ותורמים לצפיפות העצם. בנוסף, קיים יחס ישיר בין דרגת הפעילות הגופנית לירידה במשקל. אימונים נכונים, בשילוב עם תפריט מאוזן, גורמים להורדת המשקל של הרקמה השומנית והוספת מסה שרירית"

מה הכוונה ב"אימוני כושר נכונים"?

לאימון גופני נכון יש כמה עקרונות:

  • תדירות האימון = אימונים גופניים נועדו על מנת לגרום לשינויים פיזיולוגים , על מנת לנצל את האימונים נכון חשוב להתאמן לפחות פעמיים בשבוע.
  • משך האימון = כדי שהאימון יהיה יעיל: לא קצר מידי ולא ארוך ומעמיס מידי חשוב להקפיד על זמן אימון נכון , (משתנה לפי יכולות המתאמן וסוגי האימון)
  • עוצמת האימון = כושר בונים בהדרגה תוך התחשבות ביכולות המתאמן… חשוב לבנות "סולם מאמצים" מתאים.

איך מאמן כושר אישי יכול לתרום למטרות שציינת בהתחלה ולאימוני כושר נכונים?

אימון עם מאמן כושר אישי יכול להתאים מכמה סיבות:

  • התוכנית שבונה מאמן הכושר האישי מותאמת לצרכים האישיים וליכולות של המתאמן; המאמן לוקח בחשבון את מצבו הבריאותי של המתאמן ומתאים את התוכנית למצבו ולמטרותיו.
  • מאמן הכושר והמסגרת אותה הוא מספק נותנים מוטיבציה ומאפשרים יציבות באימונים; זהו יתרון גדול, מאחר ורוב האנשים נוטים לזנוח את האימונים העצמאיים או את חדר הכושר (וממשיכים לשלם ממיטב כספם).
  • אימון כושר אישי הוא אפקטיבי יותר וניתן להגיע באמצעותו לתוצאות מקסימליות.

כל היתרונות שציינתי מקבלים תוקף משמעות גדול מאוד כשהמטרה היא הורדה במשקל, שדורשת מסגרת, עבודה יעילה והתמדה.

מה היית מציע לאנשים שמתלבטים וחוששים מהמסגרת ומההוצאה הכספית?

עדי: "למתלבטים כדאי לדעת, שבניגוד לחדרי כושר ומסגרות אחרות, אימונים אישיים בנויים על שביעות רצון, תוצאות וחוויה שיוצרת מחויבות למטרה. אין מנוי ואין התחייבות חונקת. אפשר להתאמן עם מאמן אישי לתקופה מסויימת, לפחות עד השגת היעד הראשון, ואז להחליט אם רוצים להמשיך לצורך המסגרת וההתקדמות או להשתמש בכלים שמקבלים מהמאמן ולהמשיך לבד".

כמה פעמים בשבוע מומלץ להתאמן?

עדי: "כמובן, שאימונים על בסיס שבועי גורמים למוטיבציה ומעודדים התמדה ומקדמים את המטרה ביעילות גבוהה יותר. אימונים נועדו על מנת ליצור שינוי בגוף וכדי שזה יקרה חשוב להתאמן לפחות פעמיים בשבוע. לצד זאת, אפשר לקבוע את תדירות המפגשים בהתאם למטרות ולתקציב".

עדי, תודה רבה. אני חושבת שכמו בכל תהליך בו רוצים להשיג מטרות ולשמר אותן, חשוב לקבל ליווי אישי ותוכנית מותאמת אישית לצרכים ולמצב בריאותי. זה יכול לחסוך זמן יקר ותסכולים הנובעים מאי-השגת המטרה – עד כדי ייאוש ונטישה. אנחנו משלמים כל כך הרבה כסף על ביטוחים לרכב ואפילו על ביטוח על הפלאפון; לבטח את הבריאות שלנו, ע"י ניהול אורח חיים בריא, זה חשוב לא פחות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>