אפשר להכניס בריאות אפילו ליום העצמאות
Barbecue_Edit_Web_2

יום העצמאות מגיע ואיתו שפע של בשרים, עופות ודגים הנצלים על גבי המנגל הישראלי המובער בפחמים. באופן עקרוני, שיטת בישול זו יחד עם סוג המזון וכמות המזון אותה אוכלים ביום זה אינם בריאים כשלעצמם. עם זאת, כל עוד נעשה זאת פעם בשנה (ועוד כמה פעמים בארועים חגיגיים), זו לא בעיה. בכתבה זו אציג את הבעייתיות בשיטת בישול זו ואתן טיפים לנטרול הסיכונים ולשיפור הבריאות גם ביום העצמאות.

צלייה על גבי גחלים בטמפרטורות גבוהות אינה בריאה במיוחד בשל פוטנציאל קרצינוגני (מעודד סרטן). כשצולים בשרים בטמפרטורות גבוהות מאוד (260 מעלות ומעלה) ולמשך יותר מכמה דקות עד לחריכה, מעבר לעשן מזיק נוצרים חומרים הקרויים הטרוציקלים אמיניים (heterocyclic amine- HCA). ישנן עדויות לכך שחומרים אלה הינם מעודדי סרטן. חוקרים מהמוסד הלאומי לסרטן מצאו קשר בין סיכון לסרטן הקיבה לבין בשרים מבושלים: לאלה שאכלו בשר מבושל היטב (medium-well) היה סיכון לפתח סרטן קיבה פי שלוש מאלה שאכלו בשר נא (medium-rare). הם גם מצאו שלאנשים שאכלו בשר בקר 4 פעמים או יותר בשבוע היה סיכון לפתח סרטן קיבה פי שתיים או יותר מאשר אלה שצרכו בשר בקר בתדירות נמוכה יותר.
משתנה מזיק נוסף בעשיית בשר "על האש" הוא המגע הישיר של האש בבשר; מגע זה מייצר חומרים קרצינוגנים (מעודדי סרטן) נוספים, הקרויים: polyocyclic aromatic hydrocarbons.

אחרי שהבנו את הבעיתיות בהכנת בשרים "על האש", הנה כמה טיפים שיכולים לעזור לכם לנטרל חלק מהסיכונים:

  • העדיפו צלייה גבי גריל גז או גריל חשמלי. שיטה זו יכולה לנטרל את העשן ולכן גם את הסיכון הנובע ממנו. שיטה זו לא מנטרלת את חשיפת הבשר לטמפרטורות גבוהות ולהיווצרות HCA, מאחר וגריל גז יכול להגיע גם לטמפרטורה של 500 מעלות צלזיוס.
  • אם אתם בכל זאת משתמשים בפחמים, המנעו משימוש בנוזלים דליקים או בלבני פחם (לבדוק במה בדיוק משתמשים בארץ) . שניהם מוספים כימיקלים רעילים למזון.
  • ניתן להפחית חלק מהסיכונים של צליה על אש על ידי בישול מקדים של הבשרים בתנור/מחבת ורק בסוף לשים את הגריל.
  • שימוש במרינדות (בעיקר בעוף) יכול להפחית את היווצרות החומרים המסרטנים (HCA). השתמשו בשום, ג'ינג'ר ובעיקר כורכום במרינדות שלכם. כך תפיקו יותר בריאות ויותר טעם .
  • אם אתם מכינים המבורגרים בעצמיכם שלבו בהם דובדבנים חמוצים (לא מתוקים). הדובדבנים גם יפחיתו את היווצרות ה- HCA, גם ימנעו קלקול מוקדם וגם יעניקו תוספת של נוגדי חמצון למנה. היחס בין החומרים צריך להיות: 90% בשר ו- 10% דובדבנים חמוצים קצוצים. זה אולי נשמע מוזר, אבל הטעם אינו מושפע מאוד ואף משופר.
  • הכינו קציצות בשר ("קבאב") והפחיתו חלק מכמות השר על ידי הוספת ירקות ירוקים, כגון פטרוזיליזה.
  • שפדו ירקות שהושרו במרינדות מהסוג שציינתי מקודם ושימו אותם "על האש". במקרה של ירקות אין צורך לדאוג, מאחר ואלה אינם יוצרים את אותם חומרים מסרטנים מסוג HCA. השתמשו בבצלים, גזרים, פטריות, זוקיני, פלפלים אדומים וחצילים. שימו אותם על האש עד לריכוך והשחמה.
  • הכינו הרבה סלטים טריים וצבעוניים שייאכלו לצד הבשרים. לפחות מחצית מהצלחת צריכה להיות ירקות.
  • שלבו אלמנטים חלבוניים ושומניים בריאים: ממרח חומוס ביתי וטחינה ביתית עתירת פטרוזיליה. הכנה ביתית תמנע חשיפה לחומרים שונים, כגון חומרים משמרים, שומן רווי ושומן טראנס המצויים בממרחים המוכנים בתעשיה. תוכלו להיעזר במתכונים המצורפים.
  • העדיפו חלקי בשר בקר דל שומן: סינטה, פילה. חלקים אלה מכילים פחות שומן רווי מחלקי בשר אחרים, כדוגמת אנטריקוט.
  • העדיפו בשר הודו דל שומן או חזה עוף.
  • העדיפו דגים על פני כל בשר אחר.

בטיפול הנטורופתי, אני שמה דגש גדול על לימוד רזי התזונה הנכונה ועל בניית תפריט שלם, מאוזן ומגוון – בהתאמה אישית למצב בריאותי. לפרטים נוספים ולקביעת תור, צרו קשר כאן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>