מה לאכול לפני ואחרי הצום?
Yom_Kippur_Fasting_Edit_Web

אנשים רבים מתלבטים מה עליהם לאכול לפני הצום על מנת להרגיש יותר טוב במהלכו ובוודאי כיצד לשבור את הצום ואיך לחזור לשגרת אכילה. חשוב להכיר את התהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים בצום, בכדי להבין כיצד לפעול. למשל, שהקושי העיקרי של הגוף בצום הוא דווקא חוסר בנוזלים ולא חוסר הבאוכל, ולכן יש לתכנן בקפידה את הארוחה המפסקת, לדעת איך לפעול במהלך הצום ולאחריו.

מה לאכול לפני הצום?

מאחר והקושי העיקרי של הגוף בצום הוא הצמא ולא הרעב (גם אם אתם מרגישים ההיפך) חשוב:

  • שתו הרבה לפני הצום.
  • בשעות שלפני הצום – המנעו ממאכלים הגורמים לאיבוד נוזלים כגון אלכוהול, קפה, תה, שוקולד.
  • השתמשו בתיבול עדין ובמעט מלח. לכן, המנעו גם ממזונות משומרים המכילים כמות רבה של מלח, כגון: חמוצים, גבינות, רטבים מוכנים.
  • התחילו את היום בארוחת בוקר מזינה (סנדוויץ' מלחם שיפון ללא שמרים עם אבוקדו וירקות או דייסת שיבולת שועל עם אגוזים ופירות)
  • נשנשו פירות וירקות לאורך היום, כדי לספק כמה שיותר נוזלים. מומלץ לשלב עם חופן אגוזי מלך ושקדים.
  • אכלו ארוחת צהריים קלה מאוד בשעות שלפני הארוחה המפסקת (סנדוויץ' מלחם שיפון ללא שמרים עם טחינה או חומוס ביתי וירקות)
  • בארוחה המפסקת: אכלו דגנים מלאים (אורז בסמטי מלא, קינואה, כוסמת וכד'), קטניות (עדשים, שעועית מאש, חומוס וכד'), ירקות וכף שמן זית ו/או טחינה. אפשר לשלב חתיכת דג או הודו או חזה עוף

במהלך הצום

  • העסיקו את עצמכם בקריאת ספר או טיול איטי. לא מומלץ ללכת הרבה ובטח לא מהר.
  • אל תעשו שום פעילות גופנית; שמרו את הדלק. אפשר לעשות הליכות קצרות או מתיחות קלות, אך פעילות מאומצת מדיי רק מכבידה על המערכת.
  • מנוחה היא אחד הדברים הכי חשובים בצום. נסו לתפוס תנומה או שתיים במהלך היום. ככל שתנוחו יותר במהלך הצום כך התוצאות יהיו טובות יותר: האנרגיה יכולה להיות מכוונת לריפוי במקום לתפקודי גוף אחרים.
  • חשוב להמנע מטמפרטורה קרה מדיי או חמה מדיי. צריך טמפ' נוחה כדי לא לבזבז אנרגיה. על חום/קור.

חוסר הנוחות שחשים בצום היא בד"כ בגלל חוסר בנוזלים ובגלל שהגוף עובד מהר להחזיר את עצמו כל הזמן לאיזון של המערכות בגוף (זה מה שהוא מנסה לעשות כל זמן בחיי היום- יום שלנו, רק שעכשיו הוא צריך לעבוד יותר קשה ויותר מהר). לכן, עלולים להופיע כאבי ראש, סחרחורת, בחילה, לשון לבנה, דפיקות לב. אם הצום היה מלווה בשתיית 230-350 מ"ל מים או תה צמחים, סביר להניח שלא הייתם חווים תופעות לא נעימות אלו ואף הייתם מרגישים עליה באנרגיה.
כאבי ראש יכולים להופיע גם אם אתם פעילים יותר מדי מבחינה פיזית
סיבה נוספת לכאבי הראש יכולה להיות גמילה זמנית מקפאין, בעיקר אצל מי שרגיל לשתות קפה בכמויות גדולות על בסיס יום-יומי. הצום הזה יכול להיות הזדמנות נפלאה לגמול את עצמיכם מקפה, אך הגמילה צריכה להתחיל עוד לפני הצום; הורידו בהדרגה את מספר כוסות הקפה שאתם שותים בכל יום.
בנוסף, חשוב לזכור כי לא כל אחד מסתדר טוב עם צום; לאנשים רזים ולכאלה שרגישים במיוחד לקור יש בד"כ קושי רב יותר

שבירת הצום

זהו זמן טוב לשקול בזהירות מה אנחנו אוכלים ולמה. קחו את הזמן הזה לבחור אילו הרגלי אכילה אתם באמת רוצים לאמץ לעצמיכם. כבר בשבירת הצום חשוב לאכול לאט, ללעוס היטב את האוכל, להגביל כמויות של האוכל ולאכול מזון בטמפרטורת החדר.

מה מומלץ לאכול אחרי הצום?

חשוב ביותר להחזיר נוזלים לגוף. התחילו בשתיית מים בטמפרטורת החדר ו/או פרי עם מדד גליקמי בינוני-גבוה כדוגמת בננה או מלון או כוס מיץ טבעי (שוב, בטמפרורת החדר); זאת, כדי להעלות את רמות הסוכר בצורה מהירה ולגרום לתחושת שובע מסויימת. כך תמנעו מהתנפלות מהירה על האוכל.
הארוחה צריכה להיות מבושלת, עם מעט שומן וחלבון. מרק ירקות, ירקות מאודים, אורז מבושל הם מאכלים טובים להתחיל איתם. היזהרו מירקות כגון כרוב, ברוקולי, כרובית, היכולים לגרום לגזים רבים.
לאט לאט חזרו לתפריט בריא. אם אין לכם – זה הזמן לבנות אחד כזה.

שיהיה לכם צום בריא ומועיל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>